Dagen efter...

...Det var så jag kände mig, efter en helkväll på Whisky-mässan anno 2010. Grymt seg och sliten och lättirriterad som få, över att ha fått åt skogen för lite sömn två nätter i rad. Fredagkvällen spenderades nämligen sovande på soffan fram till klockan 04 på natten, av både mig och maken. Det gav mig en rejäl nackspärr som höll i sig fram till dess att spriten från whiskyn tog över på lördagkvällen. Då slappnade musklerna av, men sömnbristen bestod då man ju inte sover så bra med alkohol i kroppen.

Sen förra gången jag var på Whiskymässan har jag dock lärt mig att inte dricka lika mycket som herrarna i sällskapet, även om det känns mycket sorgligt att lämna fin och dyr whisky att kastas i slasken efter provningen! I år var vi dessutom bara på två provningar, vilket gjorde att vi hade mer tid över till att prova olika sorter i mässhallen istället.

Kvällens två provningar var från dels skotska Arran Destilleries med sorterna Arran 10YO, Arran 12YO, Arran Malt Single Cask Bourbon, Arran Malt Pinot Noir Cask Finish och Arran Malt Pomerol Cask Finish, och dels japanska Ichiro. Där provade vi Hanyu Ichiros Eight of Hearts, 56,8%, Hanyu Ichiros Two of Hearts, 56,3%, Hanyu Ichiros Five of Clubs, 57,4%, Chichibu Newborn Heavely Peated, 61,3%, Karuizawa 1976, 63,0%, cask 6719, Karuizawa 1985, 60,8%, cask 7017 och Karuizawa 1995, 63,0%, 5004.

Kvällens äldsta sort vi provade var en 43-åring, så alltså en whisky från 1967 (!!), men den var inte så speciell i smaken. Kvällens vinnare blev Karuizawa 1976. Där talar vi om rund och god smak trots sina 63 %...! Och av de sorter vi testade på Arran-provningen kan jag gladeligen rekommendera deras Pinot Noir Cask Finish - överraskande god och gillar man fruktiga whiskysorter är denna mycket bra! Sorgligt nog finns den inte att beställa på Systembolaget...

Kommer att uppdatera med bilder inom kort...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0